ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ
Οι κόφες συνέχισαν να χρησιμοποιούνται σε όλες τις με
ταγενέστερες εποχές . Ενδεικτικά πάλι καταχωρίζομε εδ δο
αρχειακές πληροφορίες από τις τελευταίες δεκαετίες του 19ου
αινα:
Κόφινος μέγας..>
Το 1871 ο Ιωάννης Παπαδάκης έδινε προίκα στον γιο του
Νικόλαο , μαζί με πολλά αγροτικά εργαλεία , αδυο ζευγάρια
κόφεω και <πέντε κοφίνια, καλαμένια και βέργιναν (πλεγμένα
με βέργες ).2
Την ίδια χρονιά συναντάμε τις κόφες ανάμεσα στα πράγ-
ματα του Γεωργίου Κλντζα από τα Μάλια . Ο Κλντζας είχε
πεθάνει και η κινητή του περιουσία δημοπρατήθηκε. Οι κόφες
πουλήθηκαν μαζί με τις τάβλες (προφανς τάβλες για φόρ-
τωμα) αντί 14 γροσίων
Ο ευρυμαθής παλαιός μελετητής του κρητικού
γλωσσικού ιδιματος Γ. Πάγκαλος περιγράφει τις
κόφες ως εξής:
<1. Μέγας και επιμήκης κόφινος , εις τον οποίον
θέτουν σταφύλια κατά τον τρυγητόν τρύγον, και
τα μεταφέρουν εις το παρά την άμπελον ή εντός
της οικίας πατητήρι , τον ληνόν , διά να τα πατή-
σουν , εκθλίψουν και εξάγουν το προς οινοποιίαν
γλεύκος .
2. Μεταφ .η διακορευμένη γυνή εκ παρομοι
σεως του διατρήτου του σχηματιζομένου κατά
την πλοκήν της εκ ράβδων λυγεάς κόφφας προς
διάτρησιν του παρθενικού υμένος: Η κοπελιά αυτή
είναι κόφφα.
Το σχήμα της κόφας
Είναι αδύνατον να γνωρίσεις σε βάθος έναν πολιτισμό αν δεν
γνωρίσεις την καθημερινότητα των ανθρπων . Τις δουλειές,
τα συναισθήματα, τις αγωνίες και τους αγνες τους . Τα ξεχα-
σμένα χρηστικά είδη, ασκιά, κόφες κοφίνια, λαήνια, πιθάρια
αποτελούν τις καλύτερες μαρτυρίες για τη ζωή τους .
Τα καλάθια, τα κοφίνια και οι κόφες ήταν από τα βασικά
2 Προικοσύμφωνο Νικολάου Παπαδάκη . Ιδιωτική συλλογή.
3 Αρχείο Δημογεροντίας Ηρακλείου στη Βικελαία Δημοτική Βιβλιοθήκη, αα. 56, 259.
44